Elon Musk Tesla a Robotaxi szolgáltatást kezdi Texasban, de felzárkózhat -e az autonóm fülke versenyen?

Dániel Szabó

Elon Musk Tesla a Robotaxi szolgáltatást kezdi Texasban, de felzárkózhat -e az autonóm fülke versenyen?

A Tesla vasárnap Austinban elindította egy kis önjáró fülkék tesztfutását.

Úgy tűnik, hogy a Tesla főnöke, Elon Musk a küszöbön áll, hogy a Robotaxi-látásának valósággá váljon egy kis önjáró fülkék tesztfutásával Austinban, Texasban, amely vasárnap kezdődött.

Jelenleg azonban ez csak egy kis flottája, körülbelül 10 járműből.

A millió robotaxis elérése legalább egy évet vehet igénybe, bár a milliárdosnak képesnek kell lennie arra, hogy kibővítse a szolgáltatást ebben az évben, ha az Austin Demo sikeres.

A tét nem lehetett magasabb, sem a kihívások.

Miközben Musk a „jövő évi” ígéreteket tett, a rivális Waymo elfoglalt volt a sofőr nélküli taxik telepítésével Los Angelesben, San Diegóban, Austinban és más városokban egy másik technológiával, amely lehetővé tette, hogy gyorsabban eljuthasson. Most fejezte be a 10 millió fizetett utazását.

A Musk politikájával kapcsolatos bojkottok a Tesla értékesítését tanították. Az újonnan versenyképes modellekkel rendelkező rivális elektromos járműgyártók ellopták a piaci részesedést. És a befektetők egy 150 milliárd dolláros (130 milliárd euró) részvény törlőképessége után vannak a szélén, amikor Musk szociális média harcot választott egy amerikai elnökkel, aki felügyeli a szövetségi autószabályozókat, akik a Robotaxi bevezetését sokkal nehezebbé tehetik. Az állomány kissé visszanyert, miután Musk azt mondta, hogy megbánta néhány észrevételét.

A Tesla részvényesei az évek során a Musk mellett álltak, mert megcáfolta az esélyeket egy sikeres önálló elektromos járművek felépítésével-az önjáró autó ígéri-, és sok pénzt keresett nekik a folyamatban. Egy évtizeddel ezelőtt a Tesla részvények mintegy 18 dollárért (15 euró) kereskedtek. A részvények pénteken bezárultak, 322 dollárral.

Úgy tűnt, hogy Musk vasárnap reggel jubiláns, és az X -re tett közzé: „A @tesla_ai robotaxi indítás ma délután Austinban kezdődik, az ügyfelek pedig 4,20 dolláros átalánydíjat fizetnek!”

A teszt elég szerényen kezdődik. A Tesla távolról figyeli a járműveket, és baj esetén egy személyt az utasülésbe helyez. A telepített Teslas száma szintén kicsi – mindössze 10 vagy 12 jármű -, és csak az utasokat veszi fel egy korlátozott, geofenccentus területen.

Musk megígérte, hogy a szolgálat gyorsan elterjed más városokban, végül több százezer, ha nem millió járművet ér el a következő évben.

Nagy ígéretek

Néhány pézsmafigyelő a Wall Street -en szkeptikus.

– Milyen gyorsan tud kibővíteni a flottát? – kérdezi Garrett Nelsont, a CFRA elemzőjét. „Először talán egy tucat járműről beszélünk. Nagyon kicsi”.

A Morningstar Seth Goldstein szerint Musk klasszikus Musk: Túl sokat ígér.

„Ha Austinban bárki letöltheti az alkalmazást és használhat egy robotaxit, akkor ez sikeres lesz, de nem hiszem, hogy ez 2028 -ig fog megtörténni” – mondja. „A tesztelés eltart egy ideig.”

A befektetők körében Musk hajlandósága egy kis hiperbolával magasra emelni.

2018 -ban elmondta a Tesla részvényeseinek, hogy „finanszírozást kapott”, hogy minden részvényt hatalmas prémiumban vásároljon, és magántulajdonban veszi a társaságot. De nemcsak a finanszírozók írásbeli kötelezettségvállalása hiányzott, a szövetségi részvényszabályozók szerint, akik bírságot szabtak ki vele, nem vitatta meg velük a hitelösszeget vagy más részleteket.

A közelmúltban Musk májusban elmondta a CNBC -nek, hogy Tesla „nagy visszapattanást” tapasztal. Egy héttel később egy európai autópályaszövet bejelentette, hogy az eladások felére zuhannak.

A Musk tűz alá került, hogy állítólag eltúlzza az autója számára felhasznált rendszer képességét, hogy magukat vezesse, a névvel kezdve. A teljes önvezetés téves. A rendszer továbbra is megköveteli a járművezetők számára, hogy tartsák a szemüket az úton, mert esetleg beavatkozniuk kell és bármikor meg kell venniük az irányítást.

A szövetségi autópálya -biztonsági szabályozók tavaly számos baleset után nyomozást indítottak az FSD -n, és az Igazságügyi Minisztérium saját szondáját végezte, bár ennek státusza nem ismert. A Tesla a funkcióval szemben is peres eljárásokkal szembesült, néhányan településeket eredményeznek, mások elbocsátották. Az egyik esetben a bíró a felperesek ellen döntött, de csak azért, mert nem bizonyították, hogy Musk „tudatosan” hamis nyilatkozatokat tett.

Musk szerint a robotaxis a teljes önvezetés továbbfejlesztett változatán fog futni, és a fülkék biztonságban lesznek.

Azt is mondja, hogy a szolgáltatás gyorsan bővülhet az ország egész területén. Titkos fegyvere: A Tesla tulajdonosok milliói most az utakon. Azt mondja, hogy a levegőben lévő szoftverfrissítés hamarosan lehetővé teszi számukra, hogy autóikat sofőr nélküli fülkékké alakítsák, és oldalsó vállalkozást indítanak, miközben nyolc órán át vagy egy hétig nyaralnak az irodában.

„Ahelyett, hogy autója a parkolóban ülne, az autója pénzt kereshet” – mondta Musk ez év elején, és Airbnb modellnek nevezi az autók számára. „Képes lesz hozzáadni vagy kivonni autóját a flottára”.

Mit csinál a Tesla másképp?

Musk szerint a Tesla szintén gyorsan elmozdulhat a taxik telepítéséhez, mivel úgy döntött, hogy csak kamerákra támaszkodik, hogy az autók navigáljanak, ellentétben a Waymo -val, amely egy drágább útvonalon ment, és kameráit lézerekkel és radarokkal kiegészíti.

„A Tesla -nak nem lesz, nem tudom” – musorogott Musk a befektetőkkel folytatott konferenciabeszélgetésben „, 99 % -os piaci részesedés vagy valami nevetséges.” Tekintettel a Waymo Head Start -ra és az Amazon és mások potenciális versenyére, a sofőr nélküli piacon uralkodva elérhető lehet.

De Dan Ives, a Wedbush Securities elemző és a Big Musk rajongó, azt mondja, hogy ezúttal Musk valóban levonhatja azt, mert Tesla képes gyorsan növelni. És még a szkeptikusok, mint például a Morningstar Goldstein, elismerik, hogy Musk időnként rendben van, és látványosan.

Az autóipart azáltal, hogy rávilágított az emberekre, hogy drága elektromos járműveket vásároljanak, a StarLink műholdas internetes szolgáltatását a vidéki területekre hozta, és a közelmúltban egy gee-whiz trükköt hajtott végre, hogy egy pilóta nélküli SpaceX rakétát szállítottak a földön.

„Lehet, hogy az ütemtervei nem reálisak” – mondja Goldstein -, de képes fejleszteni a futurisztikus technológiai termékeket „.

Dániel Szabó

Dániel Szabó

Szabó Dániel vagyok, újságíró és elemző. A társadalmi változások és a politikai narratívák metszéspontjai érdekelnek, különösen közép-európai kontextusban. A 2022 Plusznál hiszek abban, hogy a jó kérdés néha fontosabb, mint a gyors válasz.