Tényellenőrzés: Milyen tervei vannak a német koalíciónak a dezinformáció lecsökkentésére?

Dániel Szabó

Tényellenőrzés: Milyen tervei vannak a német koalíciónak a dezinformáció lecsökkentésére?

A félrevezető állítások szerint a Friedrich Merz által vezetett „fekete-vörös” koalíciós kormány az „Igazságügyi Minisztérium” keretében a „cenzúrázási törvények” bevezetése az interneten terjed. Euroverify Fact-ellenőrzések.

A múlt héten aláírt 144 oldalas koalíciós megállapodás a német konzervatív CDU/CSU Politikai Unió és a baloldali szociáldemokraták között körvonalazza a „dezinformáció” és a „választásokra való célzott befolyás” kezelésére irányuló lépéseket, hivatkozva a „demokráciánk komoly fenyegetéseire”.

A lépés az Európában a választási dezinformáció hatása miatt, valamint a Washington és Berlin közötti összecsapások után a szólásszabadság és a demokratikus alapelvek miatti összecsapások után következik be.

A februári német választások előtt a Trump Ally és a Tech Mogul Elon Musk megpróbálta támogatni a Németország szélsőjobboldali alternatíváját (AFD), csakúgy, mint a JD Vance hólyagos kritikát adott az állítólagos szólásszabadság elnyomásáról Európában a müncheni biztonsági konferencián.

Marco Rubio amerikai államtitkár azóta azzal vádolta Németországot, hogy „a zsarnokságban álruhában” vádolták, miután az AFD-t „jobboldali szélsőséges” pártnak nevezték el, ezt az akkor felfüggesztették.

A konzervatív kommentátorok most azzal vádolták az új német kormányt, hogy a CDU/CSU és az SPD közötti koalíciós megállapodás büntetése miatt „hazugságok tilalmát” vezette be: „A hamis ténybeli állítások szándékos terjesztését nem fedezi a véleménynyilvánítás szabadsága.”

Nincs változás a szólásszabadság garanciáira

Két jogi szakértő azonban azt mondta az Eurovery -nek, hogy ez a koalíciós megállapodásból származó kivonat „semmi újat” képvisel, és összhangban áll a német törvények által nyújtott szólásszabadság védelmével.

„Ez a büntetés (…) megalapozott a Német Alkotmánybíróság ítélkezési gyakorlatában. Tehát ez egyáltalán nem új”-mondta Dr. Matthias Bäcker, a Mainz Gutenbergi Egyetem nyilvános és információs törvényének professzora.

Míg a német alkotmány 5. cikke, amelyet az alapjognak neveznek, garantálja a véleménynyilvánítás és a vélemény szabadságát, a hamis állítások, amelyek kétségtelenül bizonyítottak, hogy hamis és szándékosan terjednek, nem szigorúan véve, mindig a véleménynyilvánítás szabadságának hatálya alá tartoznak.

„A szövetségi alkotmánybíróság joghatósága szerint ez az Alkotmány szerint mindig ez volt a helyzet”-mondta Dr. Ralf Müller-Terpitz, a Mannheimi Egyetemen a gazdasági szabályozási törvény és a média közjogi elnöke, a közjogi elnök.

A Német tényellenőrző portál Regictiv rámutatott, hogy a Szövetségi Alkotmánybíróság 1982-ben úgy ítélte meg, hogy a véleményt nem tekinthető kijelentéseket nem automatikusan védik, különösen akkor, ha az „bizonyított vagy tudatosan hiteles ténynyilatkozatokra” vonatkozik.

Ezt azóta számos esetben megerősítették, beleértve a 2012 -es szövetségi alkotmánybíróság határozatát, amely megállapította, hogy „a német alapjog védelme nem vonatkozik” bizonyított vagy tudatosan hamis ténykutatásra „.

A regionális miniszter szerint a szólásszabadságnak „határai” vannak

Nathanael Liminski, az Észak-Rajna-Westphalia szövetségi, európai, nemzetközi ügyei és média minisztere, aki a koalíciós megállapodásban a médiapolitikáért felelős munkacsoport részét képezte, elmondta az Eurovery-nek, hogy „az európai szintű dezinformáció elleni küzdelem végrehajtására került sor, valamint az államok szintjén”.

„Van egy olyan hagyományunk, hogy a szabadság nem felel meg a felelősség nélkül. És ez azt jelenti, hogy a szabadságnak határa van. És legalább a szólásszabadság európai módjában, ez mindig kapcsolódik a felelősséghez, és ez azt jelenti, hogy a szólásszabadságnak határok vannak”-mondta Liminski miniszter, hivatkozva az antiszemitizmusra és a holokauszt tagadására, mint a határok konkrét példáinak konkrét példáit.

A szakértők megvédik az erős szabad beszédvédelmet

Azonban azok az esetek, amelyekben az állítások a véleménynyilvánítás szabadságának védelmén kívül esnek, rendkívül ritkák.

„Ha kétség merül fel, akkor a véleménynyilvánítás szabadságának hatálya alá tartozik. Sőt, ha a ténybeli állításokat az értéknyilatkozatokkal, értékelésekkel, megjegyzésekkel kombinálja, akkor is a véleménynyilvánítás szabadságának hatályán belül van, még akkor is, ha a ténybeli rész téves lehet” – magyarázta Bäcker professzor, és hozzátette, hogy a szólásbeszéd hatályán kívül esik, hogy „az eljárás alapelvével” megfeleljen.

Még akkor is, ha az alapjogi nyilatkozatot nem védi, ez nem azt jelenti, hogy a törvény tiltja vagy bünteti.

A hamis állítások terjedése azonban büntetőeljáráshoz vezethet, ha csalás vagy rágalmazás elkövetésére vagy gyűlöletre ösztönözve, mivel az ilyen hamis állítások kifejezetten sértik az egyén vagyonát vagy alapvető jogait.

Az AFD-hez kapcsolt szélsőjobboldali média főszerkesztője nemrégiben felfüggesztett 7 hónapos börtönbüntetést kapott Nancy Faeser volt belügyminiszter hamis mémének terjesztésére a közösségi médiában, egy rágalmazási ügyben, amelyet a politikusok mind a politikai spektrum minden oldalán a szabadságon bíráltak.

Bäcker professzor szerint ezeket a jogsértéseket nehezebb meghatározni, amikor a választási kontextusban a választási környezetben van, mivel ezek a „demokratikus fogalmakhoz” és a „kollektív javakkal” vonatkoznak.

Azt állítja, hogy Berlin megalapozza az „Igazságügyi Minisztériumot”

A kommentátorok azt is állították, hogy az új kormány úgy véli, hogy úgynevezett igazságügyi minisztériumot hoz létre, hogy „az igazság és a hazugság meghatározása”.

Ez az állítás megalapozatlan. A koalíciós megállapodás valójában azt mondja, hogy „a nem kormányzati médiaszabályozónak képesnek kell lennie arra, hogy intézkedéseket hozzon az információ manipulációja, valamint a gyűlölet és a felbujtás ellen, miközben megőrzi a véleménynyilvánítás szabadságát és az egyértelmű jogi iránymutatások alapján”.

Ez a németországi 14 független állami média hatóságra utal, amelyek távol vannak a kormánytól és szövetségi állami szinten szervezettek.

Miközben a koalíciós megállapodás megfogalmazása a médiaszabályozó erősebb szerepére utal, Dr. Tobias Schmid, a német média hatóságok (DLM) igazgatói konferenciájának európai ügyekért felelős biztosa elmondta az Eurovery -nek, hogy „fontos felismerni, hogy ez a koalíciós megállapodás politikai nyilatkozat, hanem nem törvény”.

„A végrehajtó hatalom részei vagyunk, és természetesen a kötelező rész a törvény, nem pedig néhány politikai ötlet” – tette hozzá. „De emellett azt gondolom, hogy ez a koalíciós megállapodás azt mondja, hogy egyértelműen összpontosít a dezinformáció kérdésére, hogy a médiában általában a szabadságot védjék.”

Az EU digitális szabálykönyve

A koalíciós megállapodás szövege azt is kimondja, hogy „szisztematikusan alkalmazzák a manipulációs terjesztési technikákat, például a botok tömeges és összehangolt felhasználását és a hamis számlákat”.

Bäcker professzor szerint ez egy olyan feladat, amely „lehetséges” és „indokolt lehet, biztosítva, hogy az arányos” és robusztus kisbetétet készítsenek, hogy azonosítsák azokat a robotokat, amelyeket manipulatív módon telepítenek.

Müller-Terpitz professzor azonban azt mondta, hogy ez egy „finom kérdés”, hozzátéve, hogy „nem benyomja azt a benyomást, hogy a (német) Szövetség kompetenciája van egy olyan törvény elfogadására, amely ilyen tilalmat ír elő”.

Liminski miniszter azt javasolta, hogy az Euroverizálják, hogy egy ilyen tilalmat az EU elsöprő digitális szabálykönyvének, a Digitális Szolgáltatásokról szóló törvény további „fejlesztése” részeként lehet lebonyolítani.

„Nagyon konkrét javaslatokat tettünk a szerződésbe. Tehát például a szövetségi kormánynak kezdeményezést kell kezdeményeznie a digitális szolgáltatásokról szóló törvény javítására azáltal, hogy harcol a botok hamis beszámolóinak hatalmas felhasználásával” – magyarázta Liminski. „És harcolnunk kell ezzel, mert ez torzítja a nyilvános teret.”

Dániel Szabó

Dániel Szabó

Szabó Dániel vagyok, újságíró és elemző. A társadalmi változások és a politikai narratívák metszéspontjai érdekelnek, különösen közép-európai kontextusban. A 2022 Plusznál hiszek abban, hogy a jó kérdés néha fontosabb, mint a gyors válasz.