Nyolcvan éve, 1942. augusztus 20-án lett légi baleset áldozata Horthy Miklós kormányzó idősebb fia, a magyar 2. hadsereg kötelékében szolgáló Horthy István repülő főhadnagy, kormányzó-helyettes. Az esetről a Magyar Hírlapban lehet olvasni, ahol egyebek mellett azt írják:

Amikor megindult a magyar 2. hadsereg a szovjet frontra, Horthy István nem helyeselte az akciót, de mivel osztozni akart a katonák sorsában, tartalékos főhadnagyként velük tartott. A fronton kivételezést nem kért és nem kapott, vadászpilótaként felderítő- és bombázógépeket kísért. Huszonnégy harci bevetésen volt túl, amikor 1942. augusztus 20-án hajnalban Nemeslaki Zoltán őrmesterrel egy magyar felderítőgép kísérésére indultak.

A kormányzó-helyettes Héja típusú gépe hajnali öt óra hét perckor egy Alekszejevka nevű orosz kisváros mellett lezuhant, Horthy István a balesetben életét vesztette.

A katasztrófát követő vizsgálat után holttestét hazahozták és Kenderesen temették el.

A hivatalos vizsgálat szerint baleset történt, de sok szóbeszéd is szárnyra kapott. Sokan szabotázsról beszéltek/beszélnek, maga Horthy Miklós úgy vélekedett emlékirataiban, hogy fia a németek által szervezett merénylet áldozata lett, de ezt még felesége sem hitte el annak ellenére, hogy tudott arról, a németek lehallgatták a férjével folytatott utolsó beszélgetését, amelyben a kiugrási lehetőségekről beszéltek.

Héja vadászgép roncsa

A Héja típusú repülőgép roncsai a baleset után

A vadászgép maradványait 2012 nyarán találta meg egy magyar és orosz kutatókból álló expedíció, és a roncsok egy része 2013-ban visszakerült Magyarországra. Ezek vizsgálata is azt támasztja alá, hogy valóban baleset történt: a gép a háromszáz méteres magasságban végrehajtott, erősen szűkített fordulóban dugóhúzóba került, és a földbe csapódott. A tragédiát több jelentéktelen, külön-külön kivédhető körülmény okozta, amelyek azonban együtt már megoldhatatlan helyzetet eredményeztek.

A Héja-gépek orrát utólag vonták be páncéllal, amitől a repülőtest „orrnehéz” lett, és mivel a kormányfelület is kicsi volt a légcsavar tömegéhez képest, duplán hajlamos volt a dugóhúzóba kerülésre. A pilóta szervezetét eszméletvesztéshez vezető túlterhelés érhette, ez ma is sok légi baleset oka.

A teljes írást a Magyar Hírlapban olvashatják.

Fotó: Wikipédia