Elég, ha a lakást 19 fokra fűtik fel és az autópályán sem kell tövig nyomni a pedált, 110 kilométer per óra éppen elég jó tempó – akár így is összefoglalható Surányi György volt jegybankelnök véleménye – olvasható az Origon.  

Meg kell szüntetni a rezsicsökkentést és a benzinárstopot – erről beszélt egy minapi műsorban Surányi György volt jegybankelnök. A baloldal kedvelt közgazdászát Friderikusz Sándor faggatta különböző gazdasági kérdésekről, így például árfolyamról, inflációról, energiaárakról. A beszélgetésben – amelyben a Gyurcsány-féle baloldal legtöbb csúsztatása és politikai lózungja cáfolat nélkül elhangzott – kitértek a felek a rezsicsökkentésre is.

Surányi ez ügyben egyrészt azon sajnálkozott, hogy a kormány idén tavasszal nem szüntette meg a közüzemi árak befagyasztását. Úgy vélte, az ukrajnai háború éppen jó ürügyet szolgáltatott volna erre, s a konfliktusra hivatkozva be lehetett volna vezetni itthon a világpiaci árakat.

Ez egyébként Surányi szerint kétféleképpen történhetne. Vagy úgy, hogy egy bizonyos fogyasztásig kedvezményes tarifa élne, vagy úgy, hogy minden fogyasztónak ki kellene fizetnie a teljes összeget, és az állam bizonyos rászoruló csoportoknak utóbb valamennyi támogatást folyósítana.

A LÉNYEG, HOGY A MAGASABB KERESETŰEK TELJES PIACI ÁRON VEHETNÉK CSAK MEG AZ ENERGIÁT, DE MÁR AZ ÁTLAGOS HÁZTARTÁSOK IS TÖBBET FIZETNÉNEK, MINT MOST.

A volt bankvezér azt is kifejtette, mi a baja a rezsicsökkentéssel. Egyebek mellett az, hogy nem neveli meg kellően a magyar társadalmat, ha a fűtés költségei nincsenek az egekben.

– Azért az nem mindegy, hogy valaki 23 fokra fűti fel a lakását, vagy 19 fokra – magyarázta Surányi, majd az üzemanyagárakról is említést téve így folytatta: „nem mindegy, a benzinre visszatérve, hogy 130 kilométer per órával halad az úton, vagy 110 kilométer per órával”. Szerinte az emberek nem értik, hogy a teljesítmény csökkentésével milyen megtakarítás érhető el. Megértenék azonban – legalábbis így értelmezhető Surányi szövege –, ha világpiaci árat fizetnének meg, s akkor a fűtést sem csavargatnák felelőtlenül, s a pedált sem nyomnák annyira.

Surányi benzinárstopról alkotott nézetei az előbbieken is túltesznek. Magyarázatában a volt bankvezér itt ért el a legzavarbaejtőbb pontra. Azt fejtegette ugyanis, hogy azért is jó lenne, ha minden magyar autós a világpiaci árat fizetné a kutakon, mert akkor az olajvállalatoknak nagyobb lenne a profitja, amit az extraprofitadóval vissza lehetne venni. Az állam pedig az így szerzett bevételből nyújthatna támogatást egyes társadalmi csoportoknak.

A teljes írást az origo.hu oldalon olvashatják.

Fotó: MTI/Mohai Balázs