Gulyás Gergely arról is beszélt, hogy a magyar rendszámú autók előnyben részesítése egy korábbi olaszországi precedens alapján jogilag is megállja a helyét. A Ryanairről a miniszter azt mondta: ahol van versenytárs, ott mindenképpen azzal érdemes utazni.

A csütörtöki kormányülés után most péntek kora délelőtt került sor a magyar kormány rendszerinti, kéthetente tartott sajtótájékoztatójára.

Ismert: csütörtökön arról született döntés, hogy meghosszabodnak a világot sújtó gazdasági válság és a nyomában kialakult infláció miatt bevezetett árstopok.

Orbán Viktor bejelentése szerint

  • az élelmiszerár-stopot 2022. október 1-ig,
  • a hitelmoratóriumot és a kamatstopot 2022. december 31-ig,
  • benzinárstopot 2022. október 1-ig meghosszabbítja a kormány.

Az élelmiszerek tekintetében a következő termékekre vonatkozik az árstop:

  • kristálycukor (fehér cukor),
  • búzafinomliszt BL 55,
  • finomított napraforgó-étolaj,
  • házi sertéscomb (ideértve a csontos, bőrös, filézett, darabolt, szeletelt vagy darált formában, akár előrecsomagolva, akár anélkül történő értékesítést is, frissen, hűtve, fagyasztva),
  • csirkemell, csirke far-hát, -hát egyben vagy külön far és szárnyvég (ideértve a csontos, bőrös, filézett, darabolt, szeletelt vagy darált formában, akár előrecsomagolva, akár anélkül történő értékesítést is, frissen, hűtve, fagyasztva),
  • ultramagas hőmérsékleten hőkezelt, 2,8 tömegszázalék zsírtartalmú tehéntej.

A döntés értelmében 480 forint marad mind a benzin mind a gázolaj literenkénti ára a magyar rendszámmal tankoló autók számára.

Ilyen előzmények után állt tehát a kamerák elé péntek 9:30-kor Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, és Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő.

A miniszter azzal kezdte, hogy a kormányülésen a kormány a háborús és gazdasági helyzetet értékelte: Elmondta: sajnos kevés reményre okot adó körülmény van, a háború elhúzódik, Amerikában soha nem látott infláció van, és az euróövezet is válságba került. „Minél közelebb van valamely ország a háborúhoz, annál nagyobb az infláció, ezzel hazánknak is szembe kell néznie” – mondta.

„Magyarország a lehető legtöbbet teszi az infláció ellen”

– szögezte le, hozzátette: ezért indokoltnak tartják az árstopok fenntartását.

Gulyás azzal folytatta, hogy a benzinárstop magyar rendszámú autókra korlátozása egy jó, a lakosság által is támogatott lépés, amely azonban nem aratott osztatlan sikert Brüsszelben. Brüsszelből érkezett egy levél az intézkedés visszavonására – mondta. Ebben a helyzetben több érv szól a beavatkozás mellett, mint a piaci folyamatok szabadon engedése mellett. „A versenyt nem sérti ez a lépés, mert a fuvarozók rendes áron tankolnak” – érvelt a miniszter, aki egy 2006-os precedenst hozott fel ( Olaszország vs. Európai Bíróság) annak bizonyítására, hogy

az intézkedés jogilag is megállja a helyét.

Gulyás Gergely arról is beszélt, hogy jövő héten pénteken lesz uniós csúcstalálkozó. Az unió egysége fontos, de csak olyan szankciókat támogatunk, ami nem fájnak jobban európának, mint a szankcionálandó félnek – mondta. Továbbra is vissza kell térni a versailles-i konszenzushoz, a gázszállítás további korlátozása nagyon negatív hatást gyakorolna az unió gazdaságra – mondta Gulyás.Beruházásösztönzésre és adócsökkentésre van szükség, csak így lehet megvédeni az eddigi eredményeket.

Gulyás közölte, hogy a kormány nem támogatja a globális minimumadó bevezetését az uniós pénzügyminiszterek ülésén.

Az uniós gázembargóval kapcsolatban elmondta, hogy még mindig bíznak a józan észben, nem csak néhány európai országnak jelenthet nehézséget, hanem a nyugati gazdaságok jó részét is érinti. Továbbra sem támogatják a gázembargót.

A miniszter elmondta: fogyasztóvédelmi vizsgálat indult a Ryanairrel szemben. Az extraprofit áthárítását minden esetben ki kell vizsgálni, és fel kell lépni ellene. Gulyás Gergely szerint szokatlan, hogy a Ryanair kocsmai stílust enged meg magának, azt javasolja a magyar utazóknak, hogy ahol van versenytárs, mindenképpen azzal érdemes utazni. Kérdésre válaszolva közölte:

mindenkinek azt javasolja, hogy ha még ki is fizeti a plusz költséget, akkor is forduljon a fogyasztóvédelemhez.

Ezután következtek az újságírói kérdések. Semmilyen leépítés nem lesz a kormányhivataloknál – cáfolta Gulyás az egyik baloldali lap értesülését,  és az az információt is álhírnek nevezte, hogy elvonások sújtanák a humánszférát.

Gulyás kérdésre elmondta, hogy jó ötlet az uniós és önkormányzati választás összevonása. „Mindenkinek jobb, ha egyidőben tartják a két voksolást” – tette hozzá. Gulyás nem érti az ellenzék érvelését, szerinte ebben az esetben nem két kampányt, hanem csak egyet kell folytatni, olcsóbb végigvinni. Ez egy praktikus megoldás és még spórol is vele az állam.

A miniszter a főváros vezetése által megfogalmazott felvetésekre közölte: a kormány továbbra sem támogatja a dugódíj bevezetését.  Szerinte ezek és a hasonló, autóellenes ötletek csak súlyosbítják Budapest problémáit. Senkinek javasolnám, hogy bárkinek életvezetési tanácsokat adjanak – utalt arra, hogy különböző javaslatok hangzottak el arra is, hogyan utazzanak a budapestiek a fővárosban.

Gulyás egyértelműen cáfolta azokat a sajtóhíreket, hogy kormoly leépítések lesznek a Kormányhivatalokban.

Szintén cáfolta, hogy egy háttérbeszélgetésen Pintér Sándor belügyminiszter arra utalt volna, hogy nem lesz béremelés a humánszférában, sőt az ágazatok dolgozói örülhetnek, ha a jelenlegi szinten megmaradnak a bérek. Kifejtette: az uniós támogatásokból összesen 30 százalékos béremelés valósítható meg a pedagógusoknál. Ezért is lenne üdvözlendő, hogy a magyar baloldal nem akadályozná meg hogy európai uniós forrásokhoz jusson hazánk.

Kiemelt kép: Origo/Csudai Sándor