Eldurvult a Ryanair diszkont-légitársaság hozzáállása a magyar kormány által júliustól kivetett extraprofitadóhoz, amelyre áremeléssel, kilátásba helyezett járatritkítással, legújabban pedig a gazdaságfejlesztési minisztert sértegető kijelentésekkel reagál a hazánkban piacvezető multicég.

Tény, hogy a diszkont-légitársaságok üzleti modelljében a bevételt biztosító utasok legfeljebb a kommunikációban szerepelnek az első helyen, a valóságban viszont csak addig fontosak, ameddig a repülőjegyek árával meg nem terhelik a bankkártyájukat. Illetve most már egyértelmű, hogy úgy a Wizz Air, ahogy a Ryanair az extraprofitadót is az utazókkal akarja megfizettetni. Márpedig

a politikai döntéshozóknak és a felügyeleti szerveknek félreérthetetlenül és határozottan kell kommunikálni, hogy a cégek nem viselkedhetnek így, és nincs helye a személyeskedésnek – jelentette ki a Magyar Nemzetnek Galgóczy Ferenc.

A budapesti földi kiszolgálás és a légi közlekedési iparág szakértője annak kapcsán mondta ezt, hogy mostanra botrányos szintre emelkedett az új, több iparágat is érintő különadó miatt a kormányt élesen bíráló Ryanair légitársaság ügye.

Mint a Magyar Nemzet megírta, a múlt héten tisztességtelennek tűnő kereskedelmi gyakorlat miatt hatósági eljárás indult a cég árképzése miatt, mivel a júliustól érvényes különadó összegét visszamenőleg is kifizettetik az utasaikkal.

Teljes joggal várja el a kormány az extraprofitot termelőktől, hogy járuljanak hozzá a gazdaság stabilitásához.

Erre válaszul legújabban

az ír központú multivállalat vezérigazgatója, Michael O’Leary a profitféltés jegyében közönséges szavakkal emlegette fel a magyar kormányt e témában képviselő gazdaságfejlesztési minisztert.

A cégvezető keddi közleményében, majd a Hvg.hu-nak adott interjúban személyeskedő, sértő kifejezéseket használt a különadó miatt, eszerint „idiótának”, „hibbantnak”, „ostobának” nevezte Nagy Mártont, akinek megkérdőjelezte a közgazdaságtani ismereteit. O’Leary szerint az új adó kivetése a kormány részéről nem más, mint útszéli „autópálya-rablás”, ami csökkenti a versenyképességet a turizmusban, ezért a Ryanair ritkítani fogja a magyarországi járatait.

Miközben a vezérigazgató üzletemberhez nem méltó, közönséges üzeneteket fogalmazott meg, a miniszter elegánsan visszafogott válaszában úgy reagált: elfogadhatatlan ez a stílus, és hagy maga után kivetnivalót. Nagy Márton úgy fogalmazott,

bárcsak akkor is ilyen gyorsan születnének meg a válaszok, amikor a magyarok fordulnak ügyfélpanasszal a légitársasághoz.

Reméljük, hogy nem ilyen arroganciával kezelik az utasok problémáit, bár a kialakult gyakorlatuk nem túl empatikus a tapasztalatok szerint – jegyezte meg, hozzátéve, hogy a kormány nem érti a kettős mércét.

Ha a Ryanair ugyanilyen adót például Németországban, Hollandiában, Svédországban és Franciaországban gond nélkül, jogkövető módon befizet, miért épp a magyar eljárással akad gondja? – vetette fel, megjegyezve, hogy érthető, hogy egy multicég a profitot védi, nem pedig a magyar családokat, mégis mindenkitől elvárják a tisztességes magatartást.

Aki pedig nem így lép fel, azzal szemben a hatóságok intézkedni fognak – közölte Nagy Márton.

– Míg a Ryanair minősíthetetlen jelzőkkel illeti a kormányt, tisztán látszik, hogy a Budapestről jelentős kapacitásokkal üzemelő diszkontok

az utasokkal fizetteti meg a különadót, pedig ettől óva intették őket. Látni kell azt is, hogy ezen légi cégek gyakorlata nem csak emiatt megkérdőjelezhető.

Az üzletpolitikájukat meg kell vizsgálni a beszállítókkal vagy a földi kiszolgáló partnereikkel szemben is, akik mára inkább „földi kiszolgáltatottakká” váltak  – mondta lapunknak Galgóczy Ferenc.

Rámutatott: az üzleti tisztességet alapvetően nélkülöző beszerzési eljárások, a gátlástalan áralkuk, az önköltségi árszint alatt elvárt szolgáltatási díjak és a több hónapos fizetési határidők mellett a diszkontok megkövetelik a csúcsteljesítményt, és miközben „minden levegővételért” azonnal pénzt kérnek, addig a földi kiszolgálók reális és tisztességes profitot képviselő árait nem kívánják megfizetni.

Azt ugyan még nem tudni, hogy a mai, elállási határidőig hány hazai utas vonta vissza a júliusi jegyekre szóló korábbi vásárlást a diszkontnál, ám a közösségi oldalakon temérdek komment szól arról, hogy

a turisták nem vállalják át az adót a jegyárakban.

Főként, hogy a cég képviselői vállalhatatlan stílusban, „magas lóról” szólították meg a kormányt, holott a tapasztalatok szerint az olcsóságért cserébe áldatlan körülmények között utaztatják a magyarokat.

Gyakran előfordul, hogy az utasokat cserben hagyja a cég, se szeri, se száma ezeknek az eseteknek úgy itthon, ahogy külföldön.

A diszkontcég számos büntetéssel végződött ügyet jegyez Európában.

Például 2015-ben a Gazdasági Versenyhivatal 50 millió forintos bírságot szabott ki, mert éveken át hiányos, megtévesztő volt a magyar nyelvű foglalási oldaluk tájékoztatása, míg 2013-ban 15 milliós büntetést kaptak, amiért a Malév csődjét követő akcióban valótlanul tájékoztattak. Mások mellett Hollandia, Olaszország, Franciaország, az Egyesült Királyság hatóságai is megbüntették már a céget.

A munkavállalókat kizsigerelő, rendkívül alacsony béreket kínáló vállalati politika alapvető ismérve a légitársaságnak, a járatkésések, -törlések mögött rendszerint a sztrájkoló alkalmazottak kétségbeesett akciói állnak. Legközelebb a cég egyik legjelentősebb nyári piacán, Spanyolországban a légiutas-kísérők két hét múlva lépnek sztrájkba.

Forrás és teljes cikk: Magyar Nemzet

Kiemelt kép: MTVA/Faludi Imre