A Hablány sétahajó dunai balesetének 78 dél-koreai károsultja nevében, személyiségi jogaik megsértéséből fakadó sérelemdíj megfizetése iránt élt perkeresettel még tavaly egy magyar ügyvédi iroda. A napokban kezdődik a polgári peres eljárás első része, a perfelvétel. 4,3 milliárd forint a tét.

Perfelvétellel kezdődik meg a napokban a három évvel ezelőtti, 28 halálos áldozatot követelő dunai hajókatasztrófa ügyében a kártérítési polgári peres eljárás. A kilencszáz oldalas keresetlevélben összesen 4,3 milliárd forint sérelemdíj megfizetésének a megítélését kéri a Fővárosi Törvényszéktől a magyar Oppenheim Ügyvédi Iroda a Hableány-katasztrófa dél-koreai áldozatainak a hozzátartozói, valamint a hét túlélő nevében. (A sérelemdíj a korábbi nem vagyoni kár miatti kártérítés – a szerk.)

Az ügyvédi iroda által képviselt 78 távol-keleti felperessel szemben a 2019. május 29-i dunai katasztrófát okozó Viking Sigyn tulajdonosa, a svájci bejegyzésű Viking River Cruises AG., valamint a Hableány üzemeltetője, a magyar Panoráma Deck Kft. az alperes. A keresetlevelében a két társaság egyetemleges felelősségének a kimondását kéri a felperes.

A kártérítési keresetlevél szóvá teszi, hogy a Hableány kormányállásából nem volt teljes körű kilátás a fedélzeti ponyva és a hajókémény miatt. Sógor Zsolt, a Panoráma Deck Kft. ügyvédje szerint a szabályzat 240 fokos kilátást ír elő és nem teljes, 360 fokost. A hajókémény pedig a kormányállás felett egy méterrel volt a Hableányon. A büntetőperben éppen a legutóbbi tárgyaláson kérdezték meg erről a nautikai igazságügyi szakértőt, aki leszögezte: az, hogy egy méterre kiemelkedik a kémény, megnöveli a láthatóságot. A Viking Sigynt kormányzó kapitánynak ezért még inkább fel kellett volna, hogy tűnjön az előtte jobbra, vele egy irányba, de lassabban haladó magyar sétahajó.

Sógor Zsolt egyébként azért sem tartja elfogadhatónak az Oppenheim-iroda keresetlevelében a magyar cégre vonatkozó állításokat, mert azokat a jelenleg is zajló büntetőperben sem vizsgálták, és várhatóan nem is fogják. A Hableány személyzetének a felelőssége egy pillanatra sem merült fel a büntetőeljárás során.

Ez még akkor is tény, ha a Viking River Cruises AG-t képviselő biztosító részéről elhangzott egy, a véleményem szerint kegyeletsértő mondat, miszerint a Hableány kapitánya is a vádlottak padján ülne, ha túlélte volna a balesetet. Hangsúlyozom, semmi sem alapozza meg sem ezt a vélekedést, sem a Panoráma Deck Kft.-re vonatkozó állításokat a polgári peres keresetlevélben – fejtette ki a Magyar Nemzetnek Sógor Zsolt.

A Magyar Nemzet teljes cikkét itt olvashatja el.

Kép: Kurucz Árpád