A másfél éve húzódó járvány hullámai megtépázták a német gazdaságot, a létbiztonságot, csökkentek a jövedelmek, emelkedtek az árak!

Nem vagyunk a Zöldek lobbistái, nyilatkozta Greta Thunberg, mielőtt Berlinbe utazott, hogy a szeptember 24-re hirdetett világklímanapon a német fővárosban a Friday for Future (FFF) tüntetők élére álljon. Csak a véletlen hozta úgy, hogy két év után épp most mozdult meg a világot féltő zöldifjak serege,

pont két nappal a mindent eldöntő német parlamenti választások előtt. Greta a világért sem szeretett volna kampányolni egyetlen párt mellett sem, már csak azért sem, mert Németországban nincs olyan politikus, aki komolyan venné a klímaválságot – mondja.

Valószínűleg nem hallotta, hogy a Zöldek „klímakormányzást” akarnak, ami nem tudom igazán, mit takar. Mert a környezetvédelem nem volt alaptémája a választási kampánynak. Most szociális alapon próbáltak választót szerezni maguknak a pártok, nyugdíjrendezést ígértek (idén egy centtel nem emelkedtek a nyugdíjak!), a megfizethetetlen lakbérek és adók csökkentését ígérték, a minimálbér emelését, digitalizációt és az oktatás, az egészségügy fejlesztését.

Látható módon átszőtte a kampányt a covid okozta gazdasági és társadalmi válság, amit az emberek a saját élethelyzetükön és pénztárcájukon keresztül éreztek meg. Mindenki egyéni sérelmeit dédelgette, ezt kell – legalább ígéretekkel – orvosolni. Így aztán marginális kérdéssé váltak a globális problémák, a migráció és az integráció, de még a klímahiszti is.

A másfél éve húzódó járvány hullámai megtépázták a német gazdaságot, a létbiztonságot, csökkentek a jövedelmek, emelkedtek az árak. Angela Merkel búcsújával a politikai stabilitás is a múlté.

Ilyen izgalmas és sokesélyes választás régen volt Németországban.

A kampányban fej fej mellett haladt a mostanáig hatalmon volt nagykoalíció, a CDU–CSU és a szocialisták, de bizony nem úgy, biztos háromnegyeddel, mint két ciklussal ezelőtt, hanem még az abszolút többséget sem érték el. Mögöttük kicsit lemaradva a kezdetben vezető Zöldek. Grafikonon vizsgálva a Zöld-teljesítményt, erős összefüggést látunk a Greta Thunberg-féle mozgalom szárnyalása és a párt teljesítménye között.

A világban ezernél több helyszínen, Németország-szerte további négyszázötven városban szerveztek klímatüntetést. A baloldali Stern magazin két teljes számát, valamint közösségi médiafelületeit a klímaaktivistáknak szánta, a közszolgálati tévé élő műsorban közvetített a tüntetésről, és stúdióba hívták Gretáékat.

A médiatúlsúly bizony a Zöldek irányába billent, a bizonytalan választók a sok kedves fiatal láttán zöldre váltanak, és határozott kézzel rájuk húzták be az ikszet. Elemzők szerint pénteki tüntetéssel nem sérül a választás tisztasága, a kiegyensúlyozottság és egyéb demokratikus, jogállami értékek, hiszen csak a fiatalok tüntettek jövőjükért, a Föld megmentéséért.

Most azt láthatjuk, hogy a világméretű politikasemleges klímatüntetés és a média több, mint 5%-ot hozott a Zöldeknek, akik persze kormányra készülnek.

Greta Thunberg pedig most már belakmározhat a műanyag-edényeiből és a repülőgépeken vagy a köztudottan klímaszennyező óceánjárókon szállított banánjaiból. Nem elvették, de megalapozták a jövőjét!

A banánok azonban elég szottyadtak, bár még mindig jobb, mintha zöldek lennének!

Forrás és teljes cikk: magyarhirlap.hu

Fotó: vasarnap.hu