Hogyan kerülhetett egy szlovákiai nyaralóba Horthy Miklós étkezőkocsija? Hogyan érkezett haza az elveszett szerelvény? Hogyan nézhetett ki a kormányzó protokollvonata fénykorában? Mindezek kiderülnek Zsigmond Gáborral, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettesével készített interjúból. Egy hihetetlen és nem mindennapi történet – happy enddel!

Hogyan kerülhetett Horthy Miklós étkezőkocsija egy szlovákiai nyaralóba?

Még sok a kérdés ezzel kapcsolatban, de az bizonyos, hogy a szerelvény, a 70-es évek második felében került a szenci tó partjára, ahol körbefalazták és nyaralót alakítottak ki benne. Egy volt vasúti dolgozó vásárolta meg a kocsit és így használta évtizedekig. Ez nem olyan nagyon szokatlan, mint ahogy elsőnek látszik. Ha belegondolunk, abban az időszakban idehaza is történtek hasonlók. Máshol is újrahasznosítottak ilyen vasúti járműveket, itt is ez történt. Az egykori étkezőkocsiban időszakosan laktak.

Tavaly az üdülő örökösei úgy döntöttek, hogy elbontják az ötvenéves nyaralót, és egy újat építenek a helyén.

Szlovák muzeológus és vasútbarát körökből tudtuk meg, hogy magyar feliratok vannak a kocsin. Hamarosan kiderült, hogy Horthy Miklós által is használt Turán szerelvénynek az egyik kocsiját rejtik a falak. A Közlekedési Múzeum – a MÁV Nosztalgia Kft.-n keresztül – kapcsolatba lépett a nyaraló tulajdonosaival

és megvette a szerelvényt, mielőtt azt elbontották volna.

Hogyan kerülhetett az Turán 9-es Szlovákiába?

1944 őszén számos vonat indult meg először a Dunántúlra, aztán pedig Németország felé. A magyar MÁV-os vasúti szerelvények gyakran meg voltak tömve állami és magánvagyonnal vagy éppen a zsidóktól elrabolt értékekkel. Ezeket a szerelvényeket az akkori hatalom nyugatra irányította. A háborús következmények hatására azonban több száz szerelvény rekedt Csehszlovák területen.

A Turán a bajor vasútvonalakon keresztül érkezett meg 1945 áprilisában Csehszlovákia területére, ahol hónapokig vesztegelt.

A szerelvényt nem sokkal később lefoglalták, és ekkor a csehszlovák állami vasutak intézkedésére Prágába irányították, ahol az 1970-es évekig használták, mint protokoll vonatot.

Szalonbelső egy 1936-ban készült látványterven (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Magyarország sosem kérte vissza a szerelvényt?

Dehogynem! De nem csak ezt a szerelvényt, hanem sok másikat és számos mozdonyt sem kaptunk vissza. 1949-ben Bebrits Lajos – az akkori közlekedési és postaügyi miniszter – kifejezetten azzal kereste meg a csehszlovák felet, hogy vegyék ki a csorbatói egyezmény hatálya alól a Turán vasúti szerelvényt, és adják vissza Magyarországnak. Bebrits arról tájékoztatta csehszlovák kollegáit, hogy a magyar népi demokrácia vezető személyiségeinek és azok külföldi vendégeinek a megfelelő utaztatását a MÁV nem tudja biztosítani, ezért kérik vissza szerelvényt.

Egyértelmű, hogy a miniszter Rákosi Mátyás számára kérte vissza a kocsit, de a csehszlovák vezetés nem adta vissza.

Rákosi Mátyás és Kádár János számára később épültek különvonatok, Horthy Miklós esetében is így történt?

Nem, a Turán nem Horthy Miklósnak épített protokollvonat volt. A szerelvény kocsijait rendszerint korábbi forgalmi kocsikból alakították ki. A Turán végül egy 12 kocsis szerelvény lett, de másként nézett ki például a harmincas évek elején vagy a háború alatt.

A megmentett 9-es kocsi például 25 évet töltött utasforgalomban azelőtt, hogy protokoll kocsivá alakították volna.

Ez államfői vagy a kormányzati eszközöknél ez nem mindennapos háttértörténet.

Ezek szerint a kocsi már az első világháború előtt is üzemelt?

Így van! Egy 1913-ban készült Ganz-darabról van szó, mely a magyar vasúti járműgyártás egyik terméke. Eredetileg a déli vasútvonalon, aztán később a Duna–Száva–Adria Vasúthoz került. Ez utóbbi egy magánvasút volt a két világháború közötti időben, miután azonban megszűnt, a szerelvények 1937-ben a dunakeszi járműjavítóba kerültek, és ott alakították át azokat. Az ottani munkákhoz készült rajzok, a vasúti szerelvény belső terei pontosan ismertek, mert szerencsésen fennmaradtak a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum archívumában.

A teljes interjú ITT olvasható.

Címlapkép: Horthy Miklós étkezőkocsija elszállítása a szenci nyaralóból (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)